Zima končí

14.02.2012 12:21

Arktické mrazy dneska začínají polevovat, možná se dočkáme i teplot nad nulo již tento týden. Pro včely by takový druh zimy neměl být úplně špatný. Sice je lepší, když mrazy jdou dříve (včelstvo tak přestane plodovat a nevysiluje se), nicméně leden byl teplý a tak sice včelky některé plodovaly, ale zase se občas prolétly a vyprášily. To znamená, že nosematoza a plísně by nemusely letos dělat takové problémy.

Problém je však v tom, co se očekávalo, ve varroóze a virových onemocnění s tím spojených. Letos mi odešlo již počátkem prosince mé nejsilnější včelstvo. Po každém leéčení padalo neuvěřitelné množství roztočů, nicméně za 14 dní padal počet skoro stejný. Dokonce i potřetí a to již byla známka, že v okolí se nachází buď včelař, který neléčí nebo divoké včelstvo, které je plné roztočů a mé silné včelky ho vykrádají a po léčení si opět roztoče přinášejí.

Ostatní včelstva naštěstí loupit asi nechodila i když na sílu, jakou jsem zvyklý u svých včelek jsem mohl u poloviny zapomenout.

Naštěstí jsem si ze 7-mi oddělků (nových včelstev) nechal výjimečně 2 (normálně si ponechávám jen jedny, ale letos se po 4 leté periodě epidemie dala čekat) a to jsem si chtěl nechat 3, ale přítel začínající včelař mě ukecal. Do jednoho jsem si koupil matičku od přítele Strnada z jeho farmy na matky linie Singer a tak teď doufám, že ostatní včelstva přečkají bez problému a ty dvě rezervní mi budou stačit k doplnění plných stavů.

V případě, že najdu při monitorování po oteplení padající roztoče, mám připravenu kyselinu a bude se muset léčit, i když to bych raději nechal na pozdější období, neb mi někdy kyselina pozastavila matičky v kladení.

Takže měsíc jsem nebyl v úlech, nechci je v tom mrazu rušit - až se oteplí, doufám, že najdu včelky plné elánu a zásob...

Zpět

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.